Záhradné centrá v Nemecku
Trendy v škôlkárskej výrobe a marketingu ovocných výpestkov sa v jednotlivých krajinách rôznia. Závislé sú od módy, marketingu výrobných či distribučných spoločností, požiadaviek trhu, ekonomickej sily, ale najmä od cieľovej skupiny zákazníkov. V Nemecku dnes už v záhradných centrách nenájdete voľnokorenné výpestky ovocných či iných drevín. Nemecký zákazník, ekonomicky i uvedomelo silný, vyžaduje najvyššiu kvalitu, stopercentný zdravotný stav a ujateľnosť. Materiál však v neposlednom rade musí dobre vyzerať, a musí byť marketingovo veľmi dobre upravený. Samozrejmosťou sú tu už výpestky vytvarované (predpripravené) do hotového pestovateľského tvaru - dvoj až trojročné výpestky v tvare štíhleho vretena, palmety či kordónu, nezriedka už s nasadenými plodmi. Na trhu je tiež množstvo noviniek, nechýbajú atraktívne rarity ako DUO stromy (dve odrody naštepené na jednom výpestku) jabloní, hrušiek, ríbezlí či čerešní. Zvlášť atraktívne pôsobia takto naštepené odrody rôznych farieb, využívané najmä u jabloní a ríbezlí alebo kombinácia ríbezlí a egreša na jednom výpestku. Bežne dostupné sú tiež sadenice viniča s nasadenou úrodou, pričom cena 30 euro za kus nie je absolútne prekážkou.